Eigen product eerst?

De sluiting van het luchtruim zou ons ook kunnen inspireren om een boompje op te zetten over ons consumentengedrag. Door al die vliegtuigen die moeten aan de grond blijven constateren we  ineens  overduidelijk de gevolgen van ons jarenlang ongebreideld goedkoop consumeren in plaats van een correcte prijs te (willen) betalen. Van de verhuis van al onze fabrieken en het produceren van de verbruiksgoederen naar andere werelddelen. Een mogelijke tegenwerping is dat de derdewereldlanden er toch beter van geworden zijn. Dààr hebben ze nu werk. Maar de eerste woordvoerder van een Keniaans bedrijf die ik op TV zie is een blanke westerling. Geen Keniaan. Het zijn onze eigen ondernemers die (gedwongen) uitwijken. En in India en China, landen met eigen ondernemers, werken hun arbeiders nog steeds aan hongerlonen. Uw lekkere chocolade is door kinderhanden gegaan, om maar één voorbeeld te geven.

Hoogstwaarschijnlijk is het te ver gekomen om het tij nog te keren. Misschien had er al jaren geleden iemand moeten roepen ‘eigen product eerst’ en er in drammen dat we niet elk moment van het jaar aardbeien willen kunnen eten. Misschien is het niet zo slecht om wat meer te consumeren op het ritme van de seizoenen. Of moeten we ons vragen stellen wanneer een cashmere pull aangeboden wordt aan een dumpingprijs van vijftig euro.  Is het te laat is en is het proces onomkeerbaar? En hoe moet dat dan? De enkeling die nog een prijs wil betalen voor een tulp uit Amsterdam zal niet voor de ommekeer zorgen. Wie is bereid een correcte prijs te betalen in tijden waarin u beter elke euro twee keer omkeert alvorens hem uit te geven. Zelfs in economisch betere tijden zocht iedereen al naar goedkoper, goedkoopst.

En wie wil er zich met overtuiging scharen achter een slogan die lijkt op degene die al jaren politiek gekleurd is en verketterd wordt?

Links:

Wat is de mening van het panel?


Advertenties

Geplaatst op april 20, 2010, in maatschappij en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Dat consumeren aan dumpingprijzen heeft ook tot gevolg dat men voor 500,- eur all-in naar de Dominicaans op vakantiegaat en dat men dan ook nog verwacht dat het reisbureau voor alle kosten opdraait die je moet maken door overmacht. Dat de mensen verwachten dat altijd alles eender wat en hoe wel zal betaald worden door een verzekering of iemand anders. Zelf staan ze er nooit bij stil dat ze eventueel ook een financieel risico lopen wanneer je een voet buiten zet.

    Als je hoort bij Peeters&Pichal dat mensen verontwaardigd zijn over een hotelkamer van 40,00 eur/nacht! Ik wist zelfs niet eens dat dit nog bestond, 40 eur. Behalve dan bij Formule1.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: